— 4 minuty čtení —
AKTUALIZOVÁNO 8. ZÁŘÍ 2021

Lenka je připravena k odjezdu! (Os 9503, 3. 12. 2016, Turnov, po půl páté ráno)
CO VŠECHNO JE POTŘEBA K OBLÉKNUTÍ UNIFORMY?
V první řadě je třeba říct, že je to cesta vcelku dlouhá a hlavně složitá. Pokud tedy nemáte trpělivost a vůli, asi se do toho ani nepouštějte. A teď vůbec nesejde na tom, jestli chcete pracovní poměr nebo brigádu. Aby vás pustili na vlak, musíte složit poměrně složité zkoušky z drážních předpisů SŽ a interních předpisů dopravce. Kromě toho je nutné se naučit tarif, smluvní přepravní podmínky a seznámit se s procesními listy, což je něco jako sbírka pokynů ke konkrétním situacím a vlastně obecné pokyny, jak svou práci dělat dobře. Celkem to dělá pár set stránek textu. Mně učení zabralo cca dva měsíce. Jo, a musíte mít maturitu.
Až si budete myslet, že všechno umíte, dáte vědět příslušné osobě z personálního a ta vám domluví schůzku se supervizorem. Ten posoudí, jak dobře jste na zkoušku připravení a domluví s vámi termíny zácviku. Abyste viděli, jak to funguje v praxi. Dostanete na ruku žlutou pásku a jedete. Až budete mít po zkouškách, nafasujete identifikační štítek a žlutou pásku vyměníte za červenou. Na uniformu si pár týdnů/měsíců počkáte.
Naučíte se například vydávat jízdenky, sepsat vlakovou dokumentaci (a obecně pracovat s POPkou – přenosná osobní pokladna), co dělat po nástupu na vlak (a před ukončením směny), kdy a jak sepsat Oznámení o závadách či vypsat soupisku na balíky, které povezete ze stanice A do stanice B a budete za ně mít odpovědnost. Seznámíte se také s místními poměry, tj. například kde se pravidelně posunuje, v jakých stanicích musíte dávat návěst Vlak vjel celý, kde jsou útulky vlakových čet, abyste v obratových stanicích nebyli na mrazu apod. Většina z toho je k nalezení v ZPD (základní přepravní dokumentace), případně v TTP (tabulky traťových poměrů), ale není na škodu to vědět už v předstihu.

Takhle to vypadá na POPce…
Zácviky jsou prokládány ještě dopravními konzultacemi. Ty jsou určeny k tomu, abyste si vyjasnili to, čemu případně nerozumíte. Většinou tam nejste sami, ale s několika dalšími budoucími kolegy a celé je to vedeno formou diskuze.
A teď to hlavní. Přestože jsem v rámci zácviků byl na vlaku devětkrát (jak probíhal můj první zácvik si můžete přečíst tady), můžu říct, že spoustu věcí se stejně naučíte aplikovat až sami, přímo na vlaku. Protože je velice nepravděpodobné, že by všechny situace, které budete řešit, nastaly už při zácviku. A protože, jak mi řekla moje komandující, největší průser se stejně stane, až si budete muset poradit sami. 😂 A je to pravda. Už to mám za sebou. A Murphy se o to se svými zákony postará i u vás.
Po zácviku už vás čekají samotné zkoušky, resp. jedna komplexní zkouška. Přesněji řečeno Odborná zkouška O-04. Ta se skládá z dopravní a přepravní části, a každá z nich se dělí ještě na část písemnou, praktickou a ústní. Tady platí, že pokud neuspějete v písemné části, skončili jste a jdete příště. Proto určitě nepodceňte přípravu. Já to dal napoprvé, ale z velké části díky tomu, že vlaky jsou mou zálibou a dost věcí, které jsou potřeba (hlavně z tarifu a SPPO), jsem znal už dříve. A i tak to byly nervy.
Po úspěšném složení zkoušky už vám de facto nic nebrání začít jezdit. Zbývá nafasovat výbavu, projít vstupní lékařskou prohlídkou, složit psychotesty a absolvovat vstupní školení, kde se dovíte něco o ČD jako o společnosti a taky pár věcí o bezpečnosti práce. Celkem nuda, ale je to potřeba.

Úplný základ. Bez těchto věcí se prostě na vlaku neobejdete. Ještě propiska!
JAK JE TO SE SMLOUVOU?
Já smlouvu podepisoval až na konci celého procesu, tj. na zkoušky jsem se učil ještě v jiné práci a do poslední chvíle jsem nevěděl, jak to dopadne. Aktuálně nováčci dostávají smlouvu na dobu určitou a tuším, že i chodí do kurzu, kde se všechno naučí. To je na jednu stranu výhoda, dráha si platí svoje zaměstnance hned od začátku. Na druhou stranu, kurz i zkoušky nejsou levná legrace, takže kdyby se vám náhodou povedlo nesložit zkoušky ani na třetí pokus, končíte a celý kurz budete muset zaplatit.
To bude asi všechno! Níže ještě mrkněte, jak šel čas, a kdyby vás něco napadlo, nebojte se zeptat. Mějte se fajn a třeba se někdy uvidíme ve vlaku!
JAK ŠEL ČAS
- 19. dubna 2016 – odevzdávám životopis a motivační dopis
- průběžně se učím na zkoušky
- 21. června 2016 – první dopravní konzultace
- 22. června 2016 – pohovor
- 8. července 2016 – druhá dopravní konzultace
- 4. srpna 2016 – psychotesty
- 8. srpna 2016 – konzultace z přepravy
- 7. září 2016 – den D – odborná zkouška O-04
- 30. září 2016 – vstupní lékařská prohlídka
- od 1. října 2016 – dohoda o pracovní činnosti
- 3. října 2016 – vstupní školení ČD
- 13. října 2016 – první samostatná směna na vlaku
- od 1. února 2017 – hlavní pracovní poměr
- 12. února 2020 – zvýšení kvalifikace na doprovod vlaků Ex, IC, EC
- 2. června 2021 – zvýšení kvalifikace na doprovod vlaků railjet
P.S. Je rozdíl mezi vlakvedoucím a strojvedoucím! Lidi si to často pletou. Takže: vlakvedoucí kontroluje jízdenky, provádí výpravu vlaku, dbá na bezpečnost apod., strojvedoucí ten vlak řídí.
16 Comments
Ahoj 😀 tak koukám, že máme i stejný nadpis! 😀 Začínat na podzim bych si taky přála, možná bych si ušetřila psychickou újmu z toho června 😀 😀 Starou popku jsem taky ještě zažila, ale štítek s fotkou už ne 🙁 😀 Jsem docela ráda, že jsme měli jako první doktory, protože bych fakt nechtěla udělat zkoušky a pak neprojít třeba přes oči 😀
Také hezky napsané ^_^ s tim průserem je to fakt pravda xD
Díky! No, já jsem jako rád, že jsem prošel. Ale je pravdou, že když mi zbývala jen lékařská prohlídka, měl jsem nervy. Přeci jen tolik úsilí, zkoušky, psychotesty… všechno hotový. A dost by mě naštvalo, kdyby to ztroskotalo na tomhle. 😀
Přesně tak no 😀 Ale zvládli jsme to všechnoooo! 😎 😉
Ahoj, chtěla bych se zeptat ohledně toho maturitniho vysvědčení. Maturitu mam, bohužel ma skola ukončila provoz a v dnešní době je už nemožné je kontaktovat. Obětovali si nějak tvé studium? Bohužel jsem s tím měla problém v minule práci, kde mě kvůli ověřování nevzali (policie ČR)
Ahoj, ano. Na personální oddělení je nutné doložit úředně ověřenou kopii maturitního vysvědčení. Jestli někdo někam volal, netuším. 🙂
Ahoj, ahoj!
Chtěla bych se tě zeptat, co všechno obnáší ta zdravotní prohlídka. Na vše ostatní jsem snad možná připravená, jenom tak trochu netuším, co mám očekávat od ní no…
Ahoj. Mně na vstupní prohlídce dělali krevní testy, oční, ušní a EKG. Pak klasika tlak. A to je myslím všechno. Dodám, že většinou chtějí i výpis ze zdravotní dokumentace.
Ahoj…Tak já nevim joooo..ale taky mam o tuhle práci zajem..a první co je na rade je že musím udelat psycho testy a lekarskou prohlídku…a až pak nastupuju na zaškolování a vsechno tohle učení..ty to poposujes opačně 🙂 asi v každem kraji jinak 😀
Ahoj, taky se chci ucházet o práci vlakvedoucího, vlaky mám strašně rád, nejsem si však jistý jak je to s brýlemi nevíš náhodou jaké jsou povoleny dioptrie do dálky?
Ahoj, přesnou hranici nevím, ale sám mám +3,00 a lékařskou prohlídkou jsem prošel v pohodě. Na fíru bych ale nemohl. Tam je to přísnější.
Ahoj Jardo, taky se o tuhle práci zajímám, ale po včerejším (prvním) pohovoru, kde mi teda rozhodně nemazali med kolem pusy a spíš mě skoro strašili :-), se rozmýšlím, jestli, pokud mě vyberou, do toho vůbec jít. Nejvíc mám obavu asi z časové náročnosti té práce. Můžu se zeptat, jak to máš se směnami ty? Dejme tomu kolik máš třeba volných dní v měsíci a kolik z nich vychází na víkendy? Díky.
Ahoj, nenechal bych se zastrašit. Časově náročná ta práce je, ale na druhou stranu je i víc volna než jinde. Kolik volných víkendů v měsíci bude se nedá jednoznačně určit, protože do práce se chodí podle tzv. turnusů, kdy máš směny naplánovány na několik měsíců dopředu a stejně tak volno. Já jsem tzv. letmo, tj. střídač, nemám pevně naplánované směny, takže mám nárok na dva víkendy v měsíci volné. Tahle problematika je také popsána v aktuální Podnikové kolektivní smlouvě. 🙂
Zdravím, potřeboval bych zda by mi někdo řekl jak probíhá kurz na průvodčího/vlakvedoucího. Nikdo z vlakových čet mi nedokázal odpovědět. Chci se zeptat v jakých intervalech je ten kurz. Myslím tím jestli musím jezdit do Prahy třeba každý den nebo jen třeba 2x za týden.
Teď 2019 muturuji, a pokud to zvládnu tak chci právě jít na ČD ale, vůbec nevím, jak to mám zvládnout když bydlím v malé vesničce a kurz je prý jen v Praze. Předem moc děkuji za odpověď.
Ahoj, je to jak kde. Co vím, tak teď žádné kurzy nejsou a je to hodně o samostudiu. Je však možnost konzultací, kde si můžeš nechat vysvětlit, čemu nerozumíš. To bych ti určitě doporučil. Co se týká studia, můžeš začít s TR10 a SPPO (tarif a přepravní podmínky). To tě na chvíli zabaví. Obojí k nalezení na stránkách ČD. Dále pak předpisy SŽDC D1, ČD D2, V15 a V62. Hodně štěstí!
Ahoj! Díky za super článek. Chtěl bych se zeptat ohledně práce na hlavní pracovní poměr – první smlouva je na rok nebo rovnou na dobu neurčitou ? Díky! Tom
Ahoj, díky za super článek! Chtěl bych se zeptat – první smlouva na hlavní pracovní poměr je na rok nebo na dobu neurčitou ? Popřípadě byva ve zvyku ty smlouvy na urcito prodlužovat ? Díky! Tom